Adho Mukha Svanasana – Hunden

Veckans Asana- Adho Mukha Svanasana

Nu bjuder vi på en riktig favorit! Det här är veckans asana, hunden. Ja, kanske uppfattar du den inte alls som den viloposition vissa yogalärare envisas med att kalla den för… Det är fullt förståligt.

Vi är alla olika och för vissa är det en lång väg tills den här asanan upplevs som annat än grymt stel och axelskakande, handledssmärtande. Men, håll ut! Se till att få hjälp med tekniken så du inte gör dig illa på vägen. Pressa dig aldrig hårdare än ditt andetag tillåter dig och det viktigaste av allt, känn efter!

Styrkan och smidigheten kommer, över tid. Varje gång du lyfter rumpan och trampar med fötterna i den här positionen upplever din kropp den för första gången. Du är ju faktiskt aldrig exakt samma person som du var under din förra yogaklass, din första solhälsning för dagen, eller ens ditt senaste andetag! Kroppen förändras konstant och du kan därför möta varje stående hund som din första.

Hunden används flitigt på yogamattorna!

Hunden är en position som används inom många yogaformer. Den kallas både nedåtgående hund, på engelska downward -facing dog och stående hund. När jag själv instruerar den här positionen säger jag ”gå ner i stående hund” om vi står upp. Om vi istället befinner oss på golvet  säger jag ”kom upp i stående hund”. Som med allt annat- det finns många varianter! 

Använd hunden både i solhälsningarna och för sig själv.

Stående hund, eller hunden, har sin givna plats i de olika solhälsningarna, men kan med fördel användas separat och för sin egen skull. Det här är en asana som är väldigt stärkande för ben, armar och axlar. Den ger bra stretch på kroppens baksida och ökar cirkulationen och livskraften i kroppen.

Att trampa runt i hunden är ett bra sätt att sträcka ut och väcka upp kroppen i början av en yogaklass, eller när som helst du känner att det vore skönt att få lite fart på cirkulationen i kroppen och lite mer syre till hjärnan! 

Vad är den här veckans asana bra för?

Den här positionen stärker armar, axlar, rygg och ben. Här får vi chans att sträcka ut de ibland korta baksidorna på benen och skonsamt mjuka upp ryggen.

Genom att placera armar och axlar rätt kommer blodcirkulationen att öka kring nacke och axlar, vilket kan vara väldigt skönt för den som sitter vid en dator hela dagarna eller är en person som drar upp axlarna mot öronen av all stress. 

När du sträcker ut i hunden hjälper det dig att undvika onödig spänning i kroppen såsom huvudvärk, onda axlar och trött ländrygg, vilka är typiska problem vid stillasittande. Att vända oss upp och ner, så som vi delvis gör i den här positionen, skapar fördelar för de inre organen. Den här positionen lugnar hjärtat, förbättrar matsmältningen och ger ett ökat lugn i kroppen.

Det är en toppenasana!

Tips för en bra asana!

Kom ihåg att linjeringen är allt, i alla positioner. Det betyder lite kortfattat att du hela tiden ska sträva efter längd i ryggraden och bra placering av övriga leder. Du låter huvudet få vara en förlängning av ryggen (inte tappa huvudet och hänga i nacken alltså!) och kroppens övriga leder placerade i linje med varandra. Ta hjälp av en bra yogalärare för att kunna känna in just din mest fördelaktiga placering! 

Gör såhär: 

  • Börja med att stå på alla fyra, tänk dig att du har formen av en låda, handlederna rakt under armbågarna som i sin tur är rakt under axlarna. Skapa lite mellanrum mellan dina knän och låt dem vara rakt under höften, ju fyrkantigare desto bättre. Sug in naveln lätt så du känner att ryggen får stöd av magmusklerna.
  • Lyft rumpan mot taket, sträva uppåt med sittbenen. 
  • Fortsätt med att rikta hälarna rakt bakåt i rummet och om du behöver, böj mjukt på dina knän tills du känner att ryggen får skön längd.

Dina hälar kommer att sjunka ner mot golvet nästa vecka, eller nästa år…Oavsett NÄR är det inget mål i sig och inget att kämpa mot. Hälar i mattan och raka ben ser tjusigt ut på bild, men det är ryggen och den cirkulation som skapas kring dina chakras som räknas. 

Tänk på!

Ryggen som en ostbåge skapar problem i axlar, nacke och ja, gör hela positionen till en återvändsgränd. Skapa längd!

Aj! Raka ben är inte målet! Böj dina knän och sträck ut ryggen. Ta hjälp av en bra lärare som kan justera din position så du undviker skador.

På tal om axlarna- när du kommit upp med rumpan mot taket passar du på att känna in armar och axlar. Dra ihop skulderblad, rotera axeln lite bakåt så att dina armbågar pekar bakåt om du böjer dem. Denna placering skapar kontakt med ryggmuskler, avlastar axlarna och gör i längden positionen mer vilsam. 

 

Till sist; ta hjälp av en bra lärare om du känner dig osäker. Hunden är en riktigt bra yogakompis, när du får till den. Titta gärna in på den här sidan för fler toppenbra bilder och information om hunden som Veronica Jäderlund har skrivit. https://yogaworld.se/sa-gor-du-nedatgaende-hunden/ 

Och lycka till alla yogis!

Namaste!

(PS. Du som är nybörjare, förtvivla icke! Det tar tid att uppleva detta som en viloposition. Jag har helt ärligt haft deltagare som sagt till mig efter en klass att ”hade du sagt stående hund en gång till hade jag gått hem!” DS.)

/Carin

 

 

 

 

2 kommentarer
  1. Intressant läsning! Älskar denna själv men skrattade till, för precis som du skriver är det långt från alla gånger man upplever den som en viloposition. Men allt kan inte vara lika lugnt och skönt som barnet antar jag 🙂 En underbar position att återkomma till dock.

    1. Tack för att du hörde av dig! Jag håller helt med dig- tyvärr kan väl inte allt vara mysigt hela tiden… 🙂 /Carin

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras