Mindfulness- medveten närvaro

Vad är Mindfulness- medveten närvaro?

Vad är egentligen Mindfulness- medveten närvaro? När vi är nybörjare och tränar yoga på yogastudion eller i hemmet har vi oftast fullt upp med att hålla balansen, kolla vad de andra gör och samtidigt försöka förstå alla konstiga ord och beskrivningar av övningarna som vi ska utföra. Jag utgår såklart från mig själv, ni andra kanske var helt coola från dag ett och kände er väldigt samlade och självklara i er första trebenta hund.

Efter en tids obekvämt yogande, eller kanske till och med efter första tillfället, kan man efteråt ändå känna att något känns bra i kroppen. Huvudet har stillats, tankarna är inte lika högljudda som innan. Yogamagin har fungerat. Det som händer är inte att vi tagit bort något utan att vi lagt till så många bra saker som vi mår bra av, att de störiga fladdrande tankarna har fått lite mindre plats. Vi har fokuserat och ökat vår närvaro.

Mindfullness skapar stillhet och verkar avstressande i nuet. Det hjälper inte mot gamla tråkiga minnen eller oro inför framtiden, men det ger oss en chans att koppla av i stunden och ge kroppen en paus från dagens stress. Att yoga är en slags mindfulness-teknik. När du utför dina positioner och har tankarna fokuserade på balans och andetag kan du skapa en förmåga att vara mer här och nu.

Det fina med Mindfulness- medveten närvaro är att du kan göra små övningar när och var som helst. Du behöver inte yogamattan, utan kan praktisera vart som helst när du har ett par minuter över. Att göra en övning lite då och då kan hjälpa dig att slippa samla på dig stress under dagen! Här nedan följer en liten Mindfulness- övning att ta till när du behöver.

Du kan träna Mindfulness -medveten närvaro överallt!

Medvetna sinnen- liten övning i Mindfulness- medveten närvaro

  • Sitt bekvämt (när du fått in tekniken kan du stå också, perfekt att göra i kassakön eller på den trånga bussen!)
  • Slut ögonen (Eller, om du är bland folk och inte vill verka konstig- fokusera blicken på en fast punkt och håll den stilla där.)
  • Känsel- Börja med att känna in var din kropp har kontakt med underlaget. Känn sedan kontakten med kläderna, hur känns de mot huden? Vad är det för skillnad mellan kontakten din rumpa har mot stolen jämfört med den kontakt mot huden som dina kläder skapar?
  • Doft- Vilka dofter finns runt dig? Känn in starka dofter och svagare dofter. Lägg märke på skillanden mellan de starkaste, mest framträdande och de svagare dofterna.
  • Ljud- Vilka ljud hör du? Vilka ljud är mest framträdande och vilka hör du svagare?
  • Syn- Vad ser du? Bakom stängda ögonlock, hur är ljuset? Ser du färger?
  • Smak- Känner du just nu en smak i munnen? Kanske av något du ätit tidigare eller tandkräm? Kan du känna flera smaker samtidigt?

När du känt in alla dina sinnen kan du försöka att uppleva dem alla samtidigt. Ta några andetag och känn efter om det går att känna alla sinnen på samma gång. Sitt så en stund, andas. Avsluta när du känner dig färdig.

Förhoppningsvis får den här övningen dig att känna dig samlad och i kontakt med dig själv.

Ha en fin dag!

/Carin

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras